mandag 19. mars 2012

Kylling

Kylling er egentlig veldig oppskrytt. Det er dyrt, lite dyrevennlig, kommer gjerne i kjempemasse emballasje og smaker egentlig bare tørt. Jeg tenker først og fremst på kyllingfileter, de pene ferdigskjærte kyllingstykkene som ligger i kjøtt- og frysedisken. Men det finnes masse andre merkelige kyllingprodukter, som kjøttdeig, pølser og pålegg. Felles for disse er at de markedsføres som sunne, slankende produkter, og har forsvinnende lite med en faktisk kylling å gjøre.



=

For å få mest mulig kjøtt ut av kyllingen, stues så mange som mulig inne på hallen (opp til 20 per kvm), under unaturlige forhold og tvinges inn i en unaturlig rask vekst. Mer om dette her. Siden etterspørselen etter kylling er såpass stor er bøndene nødt til å drive stort for å få det til å lønne seg, noe som går kraftig utover dyrevelferden.

Skal man aldri spise kylling? Aller helst burde man velge økologisk, siden det er de eneste kyllingene som har noenlunde ok leveforhold. Men økologisk kjøtt i Norge er altfor dyrt for en student, og av flere grunner er jeg skeptisk til økologisk mat. Når jeg innimellom kjøper kyllingkjøtt er det fra kyllinger som har vokst opp under de forholdene jeg beskriver ovenfor. Jeg kjøper aldri fileter, jeg velger heller hel kylling. Det har egentlig utrolig mange fordeler:

-Hel kylling har en kilopris på 36 kr., i motsetning til fileter som er 136 kr kiloen på Kiwi (!).
-Det er veldig mye kjøtt på en hel kylling. Lår og bryst er det beste, men om man skraper av alt får man veldig mye ut av den.
-Siden det er mer fett på en hel kylling blir det mer smak og kjøttet blir ikke like tørt.
-En hel kylling kan brukes til mye, alt fra supper til salater eller bare steke den i ovnen.
-Om man ikke spiser opp alt kjøttet (en kylling på 1,3 kg er nok til 4 personer) kan man ta vare på det til salater og supper. Kraften etter at kyllingen er stekt kan fryses ned og brukes til saus eller suppe. Rester etter en kylling på rundt 1 kilo har for meg vært brukt til opp til tre middager.
-Til sist: jeg synes iallfall det er bedre å lage mat av kjøtt som man faktisk ser kommer fra et dyr, ikke fabrikkoppskjærte skiver på et gult plastikkbrett. 



Neste innlegg: Kyllingsuppe!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar